Av Geir Maribu, HiST
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Høgskolen i Nord-Trøndelag og Handelshøyskolen BI har startet et prosjekt for bruk av videosekvenser i læringsaktiviteter. Prosjektet er støttet av Norgesuniversitetet. Idéen er at videoer skal være en integrert del av læringsaktivitetene. Ta en kikk på filmen for å vite mer om hva det dreier seg om og for å få demonstrert hvordan vi tenker oss at videoer kan lages.
Ja, fikk du sett filmen? Den sier kort noe om hvilke tanker og ideer vi har i prosjektet. Samtidig er den også en liten demo på hvor enkelt det er å lage filmer til bruk i læringsaktiviteter.
Følg med videre i denne bloggen. Den vil i hovedsak være en videoblogg der det vi ønsker å formidle sies via videosekvenser. I tillegg kommer vi også til å vise eksempler på videoer og hvordan disse tenkes brukt i læringsaktiviteter.
Hva synes du? Har du erfaringer med bruk av video i læringsaktiviteter? Kom gjerne med kommentarer eller tips. Vi er interessert i alt som rører seg innen feltet.
Dette prosjektet virket spennende, og jeg håper vi snart får se mer av hva dere tenker dere.
SvarSlettJeg og en kollega gjør noe liknende i matematikkundervisningen på vgs. Vi gjør det som i USA kalles Flipped Classroom: Vi lager screencast av samtlige undervisningsøkter og legger ut på web. Elevene ser undervisningen hjemme, og bruker tiden på skolen til oppgaver. De får dermed en-til-en oppfølging hele tiden.
Link til min nettside
Dette er både elever og lærere svært fornøyde med, men vi har samme erfaring som dere: Effektivitet i videoproduksjonen blir helt avgjørende for å lykkes med dette. Her er det interessant å legge merke til at dere tillater dere å bare legge en voiceover på videoklippet der originalen inneholdt en feil. Det er selvsagt mye mer effektivt enn å spille inn klippet på nytt. Dette tipset vil jeg ta med i mitt videre arbeide.
Jeg ser også at denne filmen er mye mer spennende og levende enn mine fordi du har et levende miljø i bakgrunnen. Men har dere virkelig som målsetning å formidle tung teori på denne måten? Det gleder jeg meg i tilfelle til å se hvordan blir i praksis. Jeg føler meg foreløpig helt lenket til tavle eller pc når jeg skal undervise matematikk...
Nei vi har ikke som mål å formidle tung teori via video. Vår hensikt er å bruke video til motivasjon, beskrive problemer, oppsummere, kommentere på en løsning etc. Fortsatt er det slik at studentene selv må jobbe med lærestoffet for å lære. Jeg tror ikke studentene lærer særlig mye av bare å se på en video. Det kan sammenlignes med en forelesning og er ikke det vi ønsker i vårt prosjekt.
SvarSlettImponert over hvor godt du trives foran (og bak) kameraet, Geir. Synes dette var en utradisjonell og god prosjektpresentasjon!
SvarSlettJeg skjønner. Lykke til! Det blir spennende å se flere eksempler etterhvert.
SvarSlettTakk Line. Jeg tror det handler om flere ting. Det handler om litt erfaring og selvsagt det å tørre å si noe inn i kameraet. Dette er realiteter og noe vi må forholde oss til i prosjektet. Videre kaller vi prosjektet for snarfilm og sier da indirekte at formen kan være litt rufsete slik som i min film ovenfor. Poenget er at budskapet etter hvert skal være det bærende element i snarfilmene våre.
SvarSlettMen rufsete form og intet innhold det blir nedtur :-)
Videre har du innledet noe som jeg tror må bli viktig i prosjektet vårt. Det er å kommentere på våre egne videoer, og da gjerne i offentligheten som her. Nå var jo dine kommentarer ganske så positive så de var lette å forholde seg til. Men vi må også tørre å legge ut ting vi bare er halvfornøyde med og vi må også kunne fortelle at denne videoen ikke vil kunne fungere slik den var tenkt. Så derfor når vi legger ut videoer som prøveballonger må vi også si litt om hvordan den skal brukes. Først da kan videoen kommenteres på.
Slik var det jo i dette tilfellet der videoen skulle være en presentasjon av prosjektet, og form og innhold på en måte hang sammen.
Kjempe spennende! Har veldig lyst til å prøve meg litt på dette selv :P
SvarSlettGleder meg til å følge dere videre....
Dette ser kjempespennende ut! Og presentasjonteknikken var helt glimrende etter min mening! Det at du gjør alt mens du kler på deg og beveger deg på jobbe, gjør jo at man helt klart får inntrykk av at det er enkelt å gjøre.
SvarSlettKommer til å følge med i spenning....
Hvorfor peker pilene på sykkelveien over brua mot deg?
SvarSlettHei Anders, nå har jeg sjekket filmen igjen. Ja, du har helt rett, de pilene var ganske lette å se - på filmen, men ikke da jeg syklet der. Normalt kjører jeg nemlig om Ila, men denne gangen tenkte jeg at jeg ville ha med domkirka på filmen. Risikoen var altså å krasje med en annen syklist. Det kunne jo blitt en fin film :-)
SvarSlett