Ved frokosten tenkte jeg ut hvordan jeg skulle gjøre det, og bestemte meg for at studentene skal utfordres til å lage omtrent den samme koden som jeg programmerte i går. Hvordan få til det? Jo - jeg må vise dem resultatet og spørre dem i filmen: "Hvordan lage dette?"
Rent konkret gikk jeg fram slik:
- Skrev noen få linjer med manus sånn ca det jeg ville si.
- Øvde meg på å klikke og snakke en gang. Det tok ca 1 minutt.
- Tok på headsett og sørget for at det var stille rundt meg.
- Gjorde skjermopptak av skjermen med Screenflow for Mac.
- Brukte 5 minutter på å redigere opptaket (zommet inn og la på et par tekstbokser for å forsterke budskapet i filmen)
- Lastet rett opp på YouTube.
- Publiserte som blogginnlegg på itfag-bloggen, og lenker inn den siden som en læringsressurs i it´s learning (men kunne for så vidt også bare lagt ut videoen direkte vha YouTube-inkludering e.l., kanskje i en test eller et notat eller foruminnlegg).
I tillegg spredte jeg denne beskjeden på Twitter En liten nøtt som er fin eksamenstrening. Hvordan bytte språk på webside med PHP? Oppgaven finner du her.
Konklusjon: Det å lage en slik filmsnutt fra scratch er veldig tidkrevende. Men det å gjøre om noe en allerede har løst/laget til å bli en oppgave som filmatiseres, tar ikke mye tid. Jeg vil si at jeg kan klare å lage en tilsvarende filmsnutt på totalt 10 minutter (alle punktene over) om jeg blir utfordret her og nå, bare jeg på forhånd vet problemstillingen, og den kan jo komme dalende om natten i søvne.
Resultatet? Det finner du her:
Hva synes du? Har jeg rett i at dette er snarfilm?
Hei Svend Andreas - javisst dette er nærproduksjon av video med læringsformål. På din ellers meget flotte ToDo-liste mangler jeg imidlertid forankringen til et pedagogisk rammeverk/konsept: -hva med å bruke samstemt undervisning som en modell for å plassere læringsaktiviteten inn i undervisningsopplegget?
SvarSlettanne swanberg, BI LearningLab :-)