Av: Lars Holand, BI
For noen uker siden var
Bjarne Herskin invitert til Handelshøyskolen BI for å holde kurs i sin egenutviklede form for brukeropplæring. Herskin har gjennom mange år utviklet en egen pedagogisk metode som også er beskrevet i boken ”Brugeruddannelse i praksis - for undervisere og implementeringsansvarlige”. Han har hatt stor suksess med sin tilnærming til læring og er etter hvert blitt en anerkjent kursholder.
Sentralt i Herskin-metoden er å skape forståelse hos mottakeren gjennom bruk av visuelle forklaringer. Hensikten er å stimulere den lærende til å sette seg inn i brukersituasjoner og aktuelle problemstillinger som er utfordrende å gjennomføre. Forklaringene trenger ikke være avanserte og har ikke en bestemt form, men den skal enkelt beskrive hva aktiviteten innebærer. Herskin er tilhenger av enkle illustrasjoner, og min påstand er at video kan brukes for å oppnå denne effekten.
Eksemplet under er tatt fra vår egen brukeropplæring og forteller en historie ved hjelp av en video med bruk av enkle illustrasjoner, som gir den nødvendige forståelsen for oppgaven som skal utføres. Den er delt opp i to trinn for å skille historien fra navigasjonssedlene.
Trinn 1. Skape forståelse ved hjelp av en visuell historie.
Bruk av Innsendinger i its learning
Her tror jeg du er inne på noe veldig viktig. Det er en utfordring å lage denne type video, for det krever at en har planlagt innholdet og er god på å formidle det enkelt, men jeg tror det har stor effekt og er noe å strebe etter. Dessuten viser du med tavle-eksempelet at det ikke er særlig krevende å lage. Det handler bare om å tenke nytt og holde det kort og fokusert. Du kunne i teorien i dette eksempelet kuttet filmen ned til 30 sekunder om du hadde tegnet alt på forhånd, men jeg liker at du heller "utleder" figuren. Da får leseren mer tid til å følge med.
SvarSlettInteressant å lese om Herskin og spennende tanke at det kan brukes som fundament for en del av det vi gjør i dette prosjektet.