Av: Line Kolås, Hint
Snarfilm er et nyttig verktøy i læringssituasjoner, men ved bruk i grunnskole / videregående skole må man som lærer ta hensyn til personvernproblematikk dersom man filmer elever / lar elevene filme hverandre.
For å unngå personvernproblematikken finnes det en del grep som kan gjøres for å anonymisere elevene ved bruk av snarfilm i undervisningen. For det første må man være tydelig i oppgaveteksten at elevene IKKE skal filme hverandre. For det andre kan det være lurt at læreren har med seg en eske med diverse hjelpemidler, f.eks hånddukker, fingerdukker som elevene får tilgang til når de skal filme. I tillegg kan det være til nytte å la elevene få se noen eksempler på hvordan slik anonymisering kan gjøres.
Videoeksempler:
- Bruk av hånddukker: Læringsmål
- Bruk av dukker: En film om porno
- Kun filme hendene : Tegneserier
- Papirdukker: Istid 4
Dersom man er enda litt mer kreativ, finnes det mange muligheter. Her eksempler hvor haka (Together we can) og føtter (Evaluation) brukes.
Har du tips til hva en kan gjøre for å anonymisere, eller erfaring med problematikken?
Har du tips til hva en kan gjøre for å anonymisere, eller erfaring med problematikken?
Flott blogginnlegg - Dette var kreativt! Jeg har prøvd en av disse teknikkene selv, nemlig å filme hendene og stemmen (men ikke ansiktet) på studenter mens de forklarer sin egen løsning på et problem de har jobbet med. Dette er dessverre ikke lagt ut på nett, men det var en positiv opplevelse både for meg og studentene. Det er også veldig enkelt å gjennomføre i praksis, siden det bare er å få dem til å forklare hva de har gjort og vise med penn/papir eller med fingre på skjerm mens en holder mobilen opp og gjør opptaket.
SvarSlett